الثلاثاء، 4 يونيو 2019

Ramadhan 1440 H - kembara Hati

Masjid Sultan Abdul Aziz (M.Cik Z)

Ramadhan 1440H - Kembara Hati 🌸

Rabu 6/5, "Eh adik, jangan baca quran kuat2 nanti tok imam marah" tegur m.cik itu, "Owh maaf ya m.cik". "Dik jomlah masuk tadarus sekali nanti " m.cik itu meneruskan bicaranya. "Tadarus tu kat mana m.cik? siapa ja yang join? " sambil jari sedang ligat membelek2 helaian quran. "Owh, di dewan sebelah ni ja, jomlah, m.cik2 dan p.cik2 ja yang ada,  kami memang akan join tadarus kat sini spnjg bulan ramadhan ni, tadarus hari rabu dan khamis". "Eh jomlah, dapat pahala tau". "Ye m.cik sekejap lagi saya pergi ya". "Ok m.cik pergi dulu ya" sambil melebarkan senyuman. Selepas bersiap, aku bergegas ke dewan tadarus tersebut, Allah alangkah tersentapnya rasa hati bila melihat m.cik2 dan p.cik2 sedang sabar menunggu ustaz untuk meneruskan halaqah tadarus al-quran. "Assalamualaikum, m.cik boleh saya duduk di sini? " tanya aku sambil senyum2. "Iya, boleh dik, duduklah", aku duduk sebentar sambil berbual dengan m.cik2 yang ada disitu, sambil2 juga mata melilau di setiap sudut dewan tu, "eh, mana m.cik tadi?" bisik hatiku. "Eh adik tadilah" kedengaran suara yang pernah aku kenal, "Owh m.cik" pap2 kerusi kayu itu ditepuk2 membuang habuk di kerusi yang sedikit berhabuk, m.cik itu duduk berhadapan dengan aku, sambil tangannya diletakkan ke atas meja "eh, kamu pandai mengaji tak " m.cik itu meneruskan bicaranya, "alhamdulillah bolehlah sikit2 m.cik", aku sekali lagi melebarkan senyuman. "Kalau macamtu bolehlah kamu ajar m.cik mengaji ya? ", "Insya Allah boleh m.cik". "Kalau begitu jomlah kita ke sana, kamu ajar aku mengaji, jom2" sambil tangannya laju mencapai lengan kiriku menuju ke hujung dewan, kami bergerak ke hujung dewan sambil membawa senaskhah al-quran. "الر ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ (1)" "m.cik dah baca alfatihah ke? " , "dah,  aku dah baca dlm hati " , "Owh boleh gitu ya" , "iyalah bolehlah" geli hati aku. Sepanjang m.cik tu meneruskan bacaan al-quran banyak kali juga aku tegur bacaannya sampailah satu tahap "dik, m.cik memang takboleh org tegur, lagi orang tegur bacaan m.cik lagi m.cik taknak membaca " aku tersentak sambil lututku menghala kelutut m.cik tu aku meneruskan bicara "m.cik, nak belajar mengaji ni kita kena berguru, semakin sombong hati kita untuk taknak rujuk guru semakin salahlah bacaan al-quran kita, semua jenis ilmu atas dunia ni ada rujukannya, lebih2 lagi ayat suci al-quran ini, makin gigihlah kita perlu merujuk gurunya". "Iyalah dik, ok m.cik sambung baca ya, kamu kena tengok ni, nanti dosa plak kalau baca salah " , "iya m.cik". M.cik tu meneruskan bacaannya sambil berusaha untuk memperbetulkan menyebut kalimah2 yang sukar disebut". "Sadaqallahul'azim, eh ustaz dah datang, jom2 cepat nanti ustaz marah kalau lambat " . Kami bergegas ke tengah dewan, duduk merapat di dalam halaqah, alhamdulillah dapat rasa tarbiah di sini, tenang rasa hati bila dapat berbual dengan m.cik2 dan p. Cik2 di situ, terubat sebentar rasa rindu kpd arwah umi dan Abah.  

 Usai sahaja halaqah quran tadi m.cik tu dtg lagi"eh suraya jomlah kita gi klcc, kat sana ada buat tadarus juga, siap bagi duit lagi, jom jom " (saambl tunjuk mukal xcitednya) takpala m.cik saya kena balik ni,  esok kerja " aku lebarkan lagi senyuman mengubat rasa kecewa m.cik tu. Kami berlalu pergi dari masjid itu dengan tujuan masing2, aku balik ke rumah, m.cik tu ke klcc. Hari berganti hari, silih berganti, 30/5/19, aq menjejakkan kaki lagi di masjid ini,  kali ni niatku hanya satu, utk brbuka puasa dan tarawih di sini, yelah sebab 1/6 nanti nak bertolak balik klantan dah, jadi inilah terawih trakhir aku di masjid ini, sprti biasa bila singgah di masjid itu aku pasti akan solat asar di situ, usai solat asar aku melihat Jam ditelfon "Allah Lama lagi nak brbuka ni" aq capai senaskhah al-Quran yg ada di situ, bru ja hendak memulakan basmalah "Eh suraya, lama tak nampak kamu ya. "Eh m.cik" , "lepas maghrib nanti m.cik nak ke klcc, nak qiamullail kat sna, jomlah, lpas tarawikh ada moreh tau " . "Owh m.cik nk tido kat sana ke? " "yelah,  jomlah surya ", "maaf m.cik sy takboleh nk join jugak kalini sbb pgi esok sy kna jumpa doctor " "ish kamu ni " sambil matanya menjeling2 kembali ke naskhah alquran. "Haha, m.cik dh boleh baca ke quran? Ok dah? Lama sgt tak jumpa m.cik ni harini bru blh tnya,. "Ehm bolehhh, m.cik byk guru, bkn kamu sorang je, lancar dh ni baca tengok2" , alhamdulillah bila aku dengar bacaan quran dia mmg semakin lancar, selancar ushanya yg gigih. "Takpala m.cik sambunglah baca quran, jap m.cik nnti sy nk amik gmbr m.cik tau nk selfi " , "takpayah la, aku bkn cantik pn, takpayah ", "Semua manusia tu cantik m.cik, sy tgk dgn mata hati " , "Alah kamu ni, takpayah la m.cik tak cantik " . "haha ok lah m.cik". Jam 7.oo mlm "Allah nk msuk waktu brbuka dh ni " aku bergegas bangun keluar dari tempat solat,  diruangan luar masjid aku lihat mnuman mineral sudah trsusun rapi, ya susun ikut susunan utk mkn brjemaah, mata aku meliar mencari ruang kosong utk aku duduk "ramai sgguh org harini" bisik hatiku sambil duduk diruang kosong yg ada,  5 minit berlalu, "mcm xbest plak xtegur org sebelah " aku rasa bosan dan pelik, sbb biasanya aku akn tegur org sebelah yg aku tak kenal, biasalah utk ajak brbual brbanding terus trperuk dgn rasa sunyi dan boring "assalamualaikum" aku hulurkan tgn kearah m.cik disebelah,  "waalaikumssalam " m.cik itu mnyambut salam dgn senyum mesra. "m.cik tggal kat mna? " "Dekat2 sini jugak, m.cik dulu meniaga kat masjid jamek tu" "Kawasan prniagaan yg trbakar tu ke cik?  "ye, kedai m.cik pn trbakar" "Allahu, sabar ya m.cik" "iya, m.cik bersyukur sbb m.cik selamat, cuma tulah brg jualanlah"  "m.cik sabar ya, sbb Allah takkan uji kita di luar kemampuan kita" "tapi m.cik tak mampu".

Suasana Iftar di masjid Sultan Abdul Aziz, KL


"Beginilah m.cik, ada kata2 nasihat yg seingat sy bunyinya begini, apabila Allah uji kita bermkna Allah nk hapuskan dosa2 kita yg lalu, nk sucikan balik hati kita " "Allah t.kasih dik" m.cik tu snyum smbil tngn kanannya menepuk bahu kiriku.  "Masa tinggal lagi 5 minit, jadi eloklah kita mendah tangan berdoa di waktu yg mustajab ni ya " salah seorg sukarelawan masjid trsebut mmbuat pngumuman, kami masing2 memandang balik kearah tmpat duduk tadi, smbil mnunggu azan brkumandang. Habis sahaja brbuka puasa m.cik Z tadi dtg balik "kamu nk prgi tak masjid klcc tu? Best qiamullail kat situ (lgi skali mnunjukkan muka xcitednya) "tak m.cik maaf ya " , "ehmm takpala bye " dia mnjeling lgi smbil kakinya galak melangkah kearah ruangan solat. Selepas habis solat teraweh, aku tidak terserempak lagi dengan m. cik tu,  inilah terawih, iftar terakhir aku disini , tahun hdapan aku tidak tahu masih brpeluangkah aku utk merasai tarbiah begini lagi,  terima kasih Allah atas waktu luang yg tersisa ini. Ramadhan 1440H kali ini aku bljr utk menyingkapi sisi baik dan tidak baik diri ini,  betapa jauh aku menilai seseorang itu nah rupa2nya taatnya kpd Ilahi melebihi rasa 'riaknya' aku terhadap amalan sehari2. Hati aku tersentap dgn dakwah kecil m.cik Z ini, dy mngajak tnpa jemu walau dia tahu sgelintir shj org yg tidak mmandangnya begitu. Dakwah kecilnya juga mlalui bacaan alquran, bila aku tahu yg dia punya byk guru utk bljr alquran hatiku terjentik lagi, betapa usahanya itu melebihi usha sedikitku yg 'normal' ini. Aku juga kagum bila melihat dia dipenjuru tiang masjid, mulut terkumat kamit menyebut huruf2 alquran dgn betul smbil mata dan hatinya punya rasa utk kenal ayat Allah, nah aku pula bgaimna? Kita pula bgaimna?  Tarbiah sekeliling juga mngajarkanku bhw ujian yg Allah hadirkan kpd kita bkn utk mmberatkn kita malah utk lbih mendekatkam kita kpd Dia, teringat aku kpd kata2 peniaga msjid jamek tadi "dulu ktika brniaga m.cik mmg tidak sempat utk dtg ke masjid begini, utk rasa dekat dgn Allah, bila Allah uji m.cik begini trnyata Allah nak m.cik brsyukur dn lebih 'dekat' pada Dia. Ya syukur, muhasabah, itulah prkongsian kmbara hati Ramadan aku ini, syukur akn meningkatkan keimann, muhasabah akn mmprbaiki hati dgn istighfar atas kelalain2 kita yg lalu. Harini 4/6/19 bersamaan 30 Ramadhan, dan usai sahaja azan maghrib nanti maka pergilah sudah bulan mulia Ramadhan ini, jujur tarbiah yg kita rasa sebulan di bulan Ramadhan tidak akan sama dgn bulan2 hijrah yg lain. Kawan, istigfar itu pengubat hati, ayuh istighfar sebelum bergemanya takbir raya nnti.



#Travelogmusagir jalanan
#Ilham Dari Ilahi, Tinta dari hati
#bacalah dari hati











ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق