الجمعة، 11 مارس 2016

catatan Musafir Jalanan -6 (bawa hati menuju Ilahi)




Ketika sedang asyik aku memandang keindahan langit ciptaan Ilahi, fikiranku tiba-tiba melayang nun jauh ke sebuah medan ilmu Maahad yang pernah ku duduki , tempat keringat otak, badan, kaki, tangan dan hati dikerah untuk ilmu suatu masa dahulu. Ibrahnya, sehingga ke hari ini masih tersemat di sudut hati kecilku ini.
____________________________________

“Assalamualaikum, Fasihah, kenapa ni, saya tengok monyok je dari tadi, sekarang waktu rehat, awak tak pergi membeli makanan ke?”. “Kakak senior, hari ini saya tak nak makan, saya, saya”. “Boleh akak tahu masalah apa yang membuatkan Fasihah menangis?”.   Tanya kak Hamidah sambil menyeka airmata kecil di pipi tembam Fasihah.

“Fasihah sedih kak, Fasihah sudah kehilangan dua jiwa Fasihah, Umi dan Abah telah pergi  jauh dari Fasihah, kawan-kawan sekolah pula tak ingin kawan dengan Fasihah, mereka cakap Fasihah tak pandai, muka tak cantik, miskin, kekurangan kasih sayang”.

“Pap, pap”. Bangku kerusi dihembus-hembus kak Hamidah sambil tangannya menunjuk kearahnya. “Cuba Fasihah tengok bangku ni, asalnya kotor bukan, penuh dengan habuk, tapi bila datang seseorang yang ingin duduk diatasnya dicucinya habuk itu sehingga bersih, habuknya juga sudah tidak kelihatan. Samalah dengan kita, hati kita bila dilumuri dengan perasangka-perasangka buruk pasti akan berhabuk, tapi bila datangnya rasa ingin berubah, cuci hati dengan bersangka baik pada Allah pasti hati itu akan rasa tenteram”.

“Maka, pesanan akak yang pertama, wahai hati yang ketandusan cinta hakiki, bersangka baiklah dengan Allah”. Kakak Hamidah menunjukkan gaya ultramannya sambil menghadiahkan sekuntum senyuman.

“Hidup ini adalah sebuah perjuangan, ada sebahagian insan, yang  membawa ‘jiwa’ putus asa, mereka mengatakan, “hidup ini sangat susah, bila aku mendongak ke langit tiada payung yang bisa melindungi aku daripada terik matahari”. Lalu aku bertanya, “kemana payung ‘besar’ kau?”. Mereka jawab lagi “payung aku telah terbang jauh, ‘dia’ hadir sekadar ingin memayungi ketika waktu siang sahaja, ketika siang mula melabuh lantas ‘dia’ pergi meninggalkan aku di dalam kepekatan malam yang memanjang”.

“Dik, hidup ini singkat teramat, kita tidak mafhum bila kematian diri datang menjengah, juga tidak mafhum bila saat orang sekeliling bakal meninggalkan kita. Mereka kata ‘payung’ hanya pada waktu siang, bila malam ia menghilang, ya memang begitu fitrah seorang hamba kepada Pencipta, manusia, ibu ayah, kakak abang adik, sahabat handai hanya boleh hadir dan temani kita sekejap je dik, sampai masa mereka akan pergi juga menemui Pencipta. Jadi jangan terlalu sedih, doakan mereka, itu yang terbaik”.

“Maka, pesanan akak yang kedua, wahai hati yang ketandusan rindu hakiki, bila sedih mengadulah kepada Allah, Allah ada dekat di hati kita, full time, 24 jam, manusia hanya layak mendekati tetapi yang memberi kesan di hati itu adalah Allah”.

“Baik kak Hamidah”. Laungnya dengan bersemangat, seolah-olah benak jiwanya kembali bangkit daripada penyesalan yang berpanjangan.

_________________________________________

Sebenarnya perkara ini yang ingin aku simpulkan.. Ada sesetengah insan membayangkan sesuatu perkara yang berada di sekelilingnya dengan sebuah ‘objek’ bagi membangkitkan semangat kental usaha dalam diri mereka, contoh seorang pemimpin sesebuah persatuan membayangkan organisasinya seperti seekor helang, ketuanya merupakan kepala, pembantunya pula adalah sayapnya, mana mungkin kepala dan jiwa helang bisa mendongak terbang ke langit jika tanpa sayap di kiri dan kanannya. Mana mungkin sesebuah organisasi itu akan bertambah maju jika tanpa pertolongan dan kerjasama dari insan-insan sekeliling.

Jadi kita, apa yang ada pada diri kita semuanya milik Allah.  Mana mungkin kita akan dapat gapai sabar saat diuji  jika tanpa Allah di hati. Mana mungkin kita akan dapat berperasangka baik dengan manusia sedang dengan Pencipta pun kita berperasangka buruk, jauh dari Nya.

Mataku mula terkedip-kedip, seolah-olah ada air yang sedang disimbah ke benak mata. Air hujankah?, tidak, itu airmata, airmata yang merindukan tarbiah arwah abah dan Umi, tapi aku sedar yang rindu ini perlu ku adukan kepada Ilahi, agar ianya bertebaran ke langit hati yang  mencintai Pemilik cinta, rindu, kasih sayang yang hakiki.
___________________


Sekian sahaja coretanku ini .. wahai hati yang resah, bertabahlah kerana kau ada Allah disisi..





#Ilham Dari Ilahi, tinta dari Hati
#<3 Al-Fatihah buat arwah Abah dan Umi  <3  juga insan disekeliling yang pernah datang dan 
   pergi <3





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق